Chevrolet 427 Yenko Camaro 69
Ápr 14, 2023
Weboldal Kezelő (Admin)
A 60-as években az izomautók kezdték leválltani a HOTROD-okat.
Ekkor még bőven az olajválság előtt járunk, az emberek olyan szabadságban éltek amit mi akkor fel sem tudtunk fogni (és ma sem..).
Alapból senkinek nem kell elmagyarázni, hogy az autók milyen szerves részei voltak (és még ma is) az amerikai embernek, de az addig megszokott fanatizmust négyzetre emelte az, hogy egyre több film témája lett az autózás. Legyen szó autós üldözésről, versenyzésről vagy csak egy kalandokkal teli országátszelésről.
Emiatt egyre nagyobb népszerűsége lett az izomautóknak, szinte minden gyártónak volt legalább 1 izmos típús a kínálatában és fogyogattak is rendesen.
A Chevrolet vergődött a sor végén, de ekkor jött Yenko.
Donald Yenko (1927-1987) amatőr versenyző volt aki 1957-ben megalapította a Chevrolet Performance Shop-ot, amelynek katalógusából a vevők kiválaszthatták a nekik kellő részegységeket melyeket Yenko műhelye beépített.
Az ő perverz agyszüleménye volt ez a 69-es Camaro amibe corvette motort rakott és pár egyéb módosítással reggelire megette a "Yenko Camaro" az addig verhetetlennek vélt Ford Mustangot.
A Yenko Camaro limitált szériás tuning autó volt melyet csak 36 dílernél lehetett kapni.
Bár nem annyira közismert, mégis a Yenko név a Camaronak olyan mint Shelby a Mustangnak.
Ezek nem gyári autók voltak, hanem tuningolt Camarók ezért, hogy az emberek ezt válasszák és ne a gyárit amit majd másnál alakítanak át Yenko 5 év vagy 50.000 mérföld garanciát vállalt az autóira.
Egy "sima" Camaro 3800$ volt, a Yenko féle 7200$!! Mégis olyan sok megrendelést kapott, hogy be kellett kopogtatnia a Chevyhez együttműködésért, hogy olajozottan ki tudja szolgálni az igényeket.
Nem volt olcsó autó... 1969-ben bruttó 2.27$ volt az órabére egy telefonos operátornak.
Mégis vették ezeket az autókat a konkurens verdákkal együtt mint a cukrot, aztán lámpától lámpáig verettek vele, hétvégente drag pályákra jártak, máskor egy gyorsétterem parkolójában bandáztak.
Egy újjabb elcsépelt sztori a korszakról amikor Amerika tényleg a lehetőségek hazája volt és nem kellett verejtékzve álmatlanul forgolódni a lelkiismeretfurdalástól azért mert az ember normális autóval jár bicikli vagy busz helyett. Egy korszakról amikor menő volt gyorsnak, hangosnak és szabályon kívülinek lenni, amikor a barátságok a parkolóban szövődtek és amikor mindenki a valóságban élt, nem a telefon képrenyőjét bámúlta beüvegesedett tekintettel...
Fekete bőrkabát, napszemüveg fel, cigi a szájban és rotyoghatott is a V8!
Más világ volt az...
Nálunk ekkoriban mosóbenzinnel próbálták takarékosabban üzemeltetni a 2T wareszokat miközben odaát akkora motorokat raktak a kétajtós coupékba amekkora hengerűrtartalmú volt itthon egy közepes teherautó (IFA 6560cm³...)
Technikai adatok:
Ahogy azt az amerikai autóknál megszokhattuk, számtalan upgrade volt egy adott modellen belül, évente akár többször is. Ez a cikk konkrétan a 427-esről szól.
Motor:
7 literes (6996cm³) karburátoros GM Chevrolet Big-Block V8 427-es motor, hengerenként 2 szelep, 425 Le (5600rpm), 624Nm (4000rpm)
Hossz: 4724mm
Szélesség: 1880mm
Menetkész tömeg (sofőr nélkül): 1652kg
Végsebesség:
I. Fokozatban: 95km/h
II. Fokozatban: 128km/h
III. Fokozatban: 164km/h
IV. Fokozatban: 240km/h
Fékek:
Elöl: 279mm-es tárcsa
Hátul: Dob fék (más adatot nem találtam)
Az eredeti gumik tömlősek voltak, F70-14 méretűek.
(Ennek a mai európai megfelelője a 225/60R14.)
Futómű:
Elöl: spirálrugós F41 sport futómű
Hátul: Laprugós F41 sport futómű
Váltó: Munice M20 4 sebességes manuális.
Áttételei:
I. Fokozat: 2.52
II. Fokozat: 1.88
III. fokozat: 1.46
IV. Fokozat: 1.00
R: 2.59
2-és 3-as között 25,40% 3-as és 4-es között 22,34%-os ejtése van.
Gyorsulás:
0-100 km/h (sec): 5.6s
0-160 km/h (sec): 12.5s
0-200 km/h (sec): 21.6s
Negyedmérföld: 13.8s
Fogyasztás:
Városban: 28-33.7 l/100km
Autópályán: 19.4-23.3 l/100km
Vegyes: 23.3 l/100km
Üzemanyag tank: 68l (ez vegyesben 280-300km-re volt elég)
Cikk szerzője:
Sándor Richárd (Ricsi)
Instagram